Strategiczny plan działań w zakresie edukacji ekologicznej
Gmina Ostrowiec Świętokrzyski aktywnie uczestniczy w pracach Ministerstwa Klimatu i Środowiska nad Strategicznym planem działań w zakresie edukacji ekologicznej. Dokument ten będzie zawierał ramy wdrożeniowe działań z obszaru edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, uwzględniające treści dotyczące ochrony środowiska i klimatu ujęte w Polityce Ekologicznej Państwa 2030.
IDEA DOKUMENTU
Stworzenie kompleksowego dokumentu, który wyznaczy kierunki działań w zakresie edukacji ekologicznej na wielu poziomach, na kolejne lata. Główne założenia:
- Edukacja ekologiczna powinna być skierowana nie tylko do dzieci i młodzieży, ale także (a może nawet: przede wszystkim) do dorosłych, szczególnie tych decyzyjnych w kwestiach istotnych dla środowiska, społeczeństwa i gospodarki.
- Nacisk na zmiany praktyk społecznych, w tym przede wszystkim moderowanie społecznej dyskusji o możliwościach zmiany stylu życia ma bardziej zrównoważony (zwiększenie udziału mediów).
- Kompleksowa edukacja ekologiczna i klimatyczna musi obejmować edukację formalną, nieformalną i pozaformalną. Każdy z komponentów edukacji ekologicznej powinien być prowadzony w oparciu o nowoczesne metody i narzędzia nauczania, a także realizowany w dialogu i we współpracy z interesariuszami tych działań, w tym m.in. z instytucjami naukowymi, organizacjami pozarządowymi oraz społeczeństwem obywatelskim.
- Edukacja ekologiczna musi być poparta dostępem do rzetelnych źródeł wiedzy o stanie środowiska, w szczególności poprzez prowadzenie badań, obserwacji i ocen stanu komponentów środowiska oraz kontynuację budowy i rozwijanie baz danych przestrzennych.
- Zmiana systemowa, wprowadzająca edukację ekologiczną i klimatyczną na wszystkich poziomach nauczania, powinna zostać dokonana w sposób interdyscyplinarny, z nastawieniem na długofalowe skutki. Za wzór może tu posłużyć proces informatyzacji i cyfryzacji szkoły. Edukacja informatyczna jest realizowana zarówno na wydzielonych zajęciach z informatyki, jak i podczas wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach innych przedmiotów. Wdrożenie edukacji informatycznej do szkół wpłynęło na rozwój tej dziedziny i dynamiczny rozrost związanej z nią gałęzi gospodarki, przyczyniając się do wyrównania różnic między stanem wiedzy i kompetencji w większych ośrodkach miejskich oraz poza nimi.
- Podobnie powinniśmy podejść do kształcenia „umiejętności ekologicznych i klimatycznych”, tak aby wraz z rozwojem i wdrażaniem zielonych technologii rozwijać również kompetencje społeczeństwa, w szczególności dzieci i młodzieży.
- Wsparciem dla realizacji działań w obszarze edukacji ekologicznej powinien być wykorzystanie zamówień publicznych - w szczególności podjęcie odpowiednich działań edukacyjnych, zwiększających świadomość zamawiających, przedstawicieli instytucji kontrolnych w zakresie istniejących problemów środowiskowych, ich znaczenia, a także potrzeby i sposobu uwzględniania tych kwestii w ramach prowadzonych postępowań.
Zgodnie z harmonogramem prac nad ww. dokumentem odbyły się już spotkania regionalne z przedstawicielami m.in. administracji samorządowej. Do procesu zaproszone zostały osoby aktywnie zajmujące się tematyką edukacji ekologicznej oraz klimatycznej, prowadzące działania ukierunkowane na zwiększanie świadomości środowiskowej oraz angażujące się w promocję zrównoważonego rozwoju.
Dla województwa świętokrzyskiego konsultacje przeprowadzone zostały w Lublinie, a przedstawiciel Gminy Ostrowiec Świętokrzyski został jednym z konsultantów etapu ogólnopolskiego.
Celem przedmiotowego etapu jest określenie priorytetów działań w zakresie edukacji ekologicznej oraz ich operacjonalizacja.
Więcej informacji dostępnych na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/strategiczny-plan-dzialan-w-zakresie-edukacji-ekologicznej