Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, jest zobowiązany złożyć pierwszą deklarację w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca. Podstawa prawna: art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Gmina ma prawo weryfikowania informacji zawartych w deklaracji np. na podstawie średniego zużycia ilości wody na jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość, liczby osób zameldowanych itp.
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się, za miesiąc w którym nastąpiła zmiana.
Zgodnie z art. 6m ust. 4 i 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania za okres wsteczny, z wyjątkiem sytuacji dotyczącej śmierci mieszkańca. W przypadku śmierci mieszkańca złożenie nowej deklaracji jest możliwe w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
Przez właściciela nieruchomości rozumie się także współwłaściciela, użytkownika wieczystego oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością (art. 2 ust.1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Miejsce i forma składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
Własciciel nieruchomości składa deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wraz z odpowiednim załącznikiem.