Zrównoważona i zintegrowana mobilność miejska w Gminach Ostrowiec Świętokrzyski i Kunów
Projekt ten jest kontynuacją dotychczasowych działań Gminy Ostrowiec Świętokrzyski (V etapem)
w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej, które realizowane były w ramach 4 etapów dofinansowanych z różnych źródeł.
Do tej pory w Ostrowcu Świętokrzyskim:
- odnowiono i wyposażono tabor miejski (zakupiono 6 autobusów hybrydowych, 9 autobusów diesel z normą EURO VI, 17 autobusów elektrycznych,
- wybudowano nowoczesną bazę operatora transportu publicznego wraz z drogami dojazdowymi,
- wprowadzono system karty miejskiej oraz zalążek dynamicznej informacji pasażerskiej – 6 tablic,
- wybudowano oraz przebudowano ścieżki rowerowe.
Źródło dofinansowania: program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027, Priorytet FEPW.03 Zrównoważona mobilność miejska, Działanie FEPW.03.01 Zrównoważona mobilność miejska
Projekt realizowany jest w formule partnerskiej z Gminą Kunów.
Lata realizacji: 2025-2026
Wartość ogółem: 17.178. 675,69 zł, Gmina Ostrowiec Świętokrzyski: 12.346.617,00 zł, Gmina Kunów: 4.832.058,69 zł
Koszt kwalifikowany: 16.277.995,69 zł, Gmina Ostrowiec Świętokrzyski: 11.445.937,00 zł, Gmina Kunów: 4.832.058,69 zł
Dofinansowanie (wkład Funduszy Europejskich): 13.836.296,33 zł (środki Unii Europejskiej - 85% wartości kosztów kwalifikowanych), Gmina Ostrowiec Świętokrzyski: 9.729.046,45 zł, Gmina Kunów: 4.107.249,88 zł
Celem głównym projektu jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej w Gminie Ostrowiec Świętokrzyski i Gminie Kunów (MOF Miasta Północy) na jej obszarze funkcjonalnym.
Główny zakres prac w Gminie Ostrowiec Świętokrzyski:
Zadanie nr 1 Organizacja miejsc obsługi rowerzystów w Gminie Ostrowiec Świętokrzyski – zaplanowano organizację 7 miejsc obsługi rowerzystów (dalej zwanych MOR) u zbiegu ulic: Granicznej, Długiej i Kasztanowej; przy ul. Krzemiennej; przy skrzyżowaniu ul. Siennieńskiej i drogi lokalnej stanowiącej łącznik ul. Siennieńskiej i Bałtowskiej; u zbiegu ul. Sienkiewicza i Mickiewicza; przy al. 3-go Maja; u zbiegu ul. Bałtowskiej i Przemysłowej; u zbiegu ul. Miodowej i Gościniec. MOR-y powstaną w formie utwardzonych placów z kostki betonowej, brukowej wyposażonych w wiaty przeznaczone do odpoczynku rowerzystów i zapewniające ochronę przed słońcem
i deszczem, wyposażone w elementy infrastruktury, jak: stojaki na rowery, sprzęt do serwisowania rowerów, ławki, stoły, kosze, tablice informacyjne dot. zasad korzystania z MOR, fotowoltaikę, oświetlenie LED, oznakowanie poziome i pionowe, urządzoną zieleń.
Zadanie przyczyni się do promowania alternatywnych środków transportu. Jest to ułatwienie dla rowerzystów, które zachęca więcej osób do wybierania roweru zamiast samochodu, co prowadzi do zmniejszenia liczby pojazdów na drogach. Jest to element promujący zrównoważony transport i edukujący społeczeństwo na temat korzyści wynikających z korzystania z rowerów.
Zadanie nr 2 Organizacja systemu parkingowego w Gminie Ostrowiec Świętokrzyski – zaplanowano organizację strefy płatnego parkowania w Ostrowcu Świętokrzyskim w rejonie ulic: Młyńska; Górzysta; Kościelna; Okólna; Rynek; Siennieńska; Jana Głogowskiego; Szeroka; Stodolna; Czerwonego Krzyża; Piwna; Doktora Adama Wardyńskiego, w tym zostanie również zakupiony sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem oraz samochód elektryczny zeroemisyjny na potrzeby obsługi SPP.
Strefa płatnego parkowania (SPP) jest narzędziem wdrażania zrównoważonego transportu, w związku z jej realizacją powinna nastąpić:
1) Redukcja liczby samochodów w centrum miasta:
2) Poprawa jakości powietrza.
3) Lepsze wykorzystanie przestrzeni miejskiej: mniej samochodów oznacza więcej miejsca dla pieszych, rowerzystów i użytkowników transportu publicznego.
4) Finansowanie transportu publicznego: dochody z opłat za parkowanie mogą być przeznaczane na rozwój i utrzymanie infrastruktury transportu publicznego.
5) Wzrost bezpieczeństwa i komfortu poprzez zmniejszenie liczby pojazdów oraz poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów.
6) Wspieranie ekonomii lokalnej poprzez zwiększenie rotacji miejsc parkingowych.
7) Edukacja i zmiana zachowań poprzez zwiększenie świadomości mieszkańców i zmianę nawyków transportowych.
8) Ograniczenie parkowania długoterminowego i wzrost dostępności miejsc parkingowych. Wdrażanie stref płatnego parkowania będzie skutecznym narzędziem wspierającym zrównoważony transport, przyczyniając się do zmniejszenia negatywnego wpływu samochodów na środowisko, poprawy jakości życia w miastach oraz promowania bardziej ekologicznych środków transportu.
Zadanie nr 3 Rozbudowa systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w Gminie Ostrowiec Świętokrzyski – zaplanowano rozbudowę istniejącego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej poprzez zaprojektowanie, wykonanie, dostawę i montaż elementów systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, tj. 36 szt. dwustronnych wyświetlaczy LED wraz z konstrukcjami wsporczymi (w skład konstrukcji wchodzi obudowa wyświetlacza, połączenie
z konstrukcją nośną i montaż na wysięgniku) oraz wykonanie stosownych przyłączy wewnętrznych elektroenergetycznych.
SDIP to zaawansowane technologicznie rozwiązanie, które dostarcza pasażerom w czasie rzeczywistym informacji o ruchu i dostępności środków transportu publicznego i tym samym przyczynia się do wdrożenia zrównoważonego transportu, a także przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności i efektywności transportu publicznego. Dodatkowo następuje redukcja emisji i zanieczyszczeń, a łatwiejszy dostęp do informacji o transporcie publicznym zachęca więcej osób do rezygnacji z samochodów na rzecz bardziej ekologicznych środków transportu. W sytuacjach kryzysowych SDIP pozwala na szybkie przekazywanie ważnych informacji do pasażerów. Zastosowanie SDIP przyczynia się także do redukcji kosztów i zwiększenie wydajności dla MZK.
Zadanie nr 4 Montaż wiat przystankowych w Gminie Ostrowiec Świętokrzyski.
W ramach Zadania planowane jest wykonanie 49 wiat przystankowych, w tym: 42 dużych wiat przystankowych (5 wiat z panelami fotowoltaicznymi, 5 wiat z zielenią oraz retencją), 7 małych wiat przystankowych.
Nowoczesne wiaty przystankowe wspierają zrównoważony transport, tworząc bardziej przyjazne, bezpieczne i komfortowe środowisko dla pasażerów, także z niepełnosprawnościami, jednocześnie promując ekologiczne formy transportu i redukując negatywny wpływ na środowisko.
Zakres prac na terenie Gminy Kunów:
Zadanie nr 5 Organizacja miejsc obsługi rowerzystów w Gminie Kunów – zaplanowano organizację 6 miejsc obsługi rowerzystów, po jednym we wsiach: Bukowie, Biechów, Doły Biskupie, Kolonia Inwalidzka Nietulisko Duże oraz w mieście Kunów, przy ul. Langiewicza.
Zadanie nr 6 Montaż wiat przystankowych w Gminie Kunów – 52 wiaty przystankowe na terenie Gminy Kunów.
Z projektu skorzystają mieszkańcy Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Północy, a w szczególności gmin: Ostrowiec Świętokrzyski i Kunów.
Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia mobilności miejskiej w naszym mieście. Poprawie ulegnie dostępność i atrakcyjność komunikacji publicznej w szczególności w kontekście dojazdów do pracy i obiektów użyteczności publicznej. Zwiększy się bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, a zwłaszcza pieszych i rowerzystów. Poprawie ulegnie estetyka przestrzeni publicznej oraz środowisko naturalne.
W związku z realizacją przedmiotowego projektu i zapisami umowy o jego dofinansowanie, Urząd Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego informuje, iż dokumentem pomocniczym w zakresie nadużyć finansowych, korupcji i konfliktu interesów mogących wystąpić w toku realizacji projektu oraz danych kontaktowych, na które można zgłaszać zidentyfikowane zdarzenia jest poradnik opracowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej pn. „Zapobieganie i sposób postępowania w sytuacjach wystąpienia korupcji i nadużyć finansowych w tym konfliktu interesów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027”.
Poradnik dostępny jest pod linkiem: Poradnik Zapobieganie i sposób postępowania w sytuacjach wystąpienia korupcji i nadużyć finansowych w tym konfliktu interesów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027
#FunduszeUE