Szkolenia z przygotowania Biznes Planów
Informujemy, że ustalone zostały terminy szkoleń z pisania Biznes Planów. Udział w szkoleniach jest bezpłatny i nieobowiązkowy, natomiast ich ukończenie daje podstawę do przyznania 5 punktów premiujących dla Biznes Planów składanych w ramach naboru nr 3/2025.
Szkolenia odbędą się w następujących terminach:
01.03.2025 w godzinach 9:00 – 15:00, Centrum Organizacji Pozarządowych w Kielcach,
ul. Wojska Polskiego 52
06.03.2025 w godzinach 9:00 – 15:00, Centrum Aktywności Obywatelskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim, ul. H. Sienkiewicza 70 lok. 19
Osoby zainteresowane udziałem, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego online pod adresem: https://forms.gle/zehDwTVUESqKR7ni7 lub o informację przesłaną na adres e-mail: sir@kooowes.pl, z podaniem liczby osób zgłaszanych na szkolenie w Kielcach lub w przypadku szkolenia w Ostrowcu Świętokrzyskim na adres: a.budek@krzemiennykrag.info zgłoszenia przyjmowane do dnia 05.03.2025 do godz. 16.00.
Do udziału w szkoleniu zapraszamy osoby przygotowujące Biznes Plan do naboru nr 3/2025.
Z poważaniem
Agnieszka Budek
Stowarzyszenie LGD „Krzemienny Krąg”
Kornel Leśniak
„Ta sobota, kiedy wyruszyliśmy pod wodę”
Kurator: Kamil Kuitkowski
Wernisaż: 15 marca, sobota, 18.00
BWA Ostrowiec Świętokrzyski
Pamiętacie ten sobotni poranek, przeciągający się aż do południa? Jeden z tych, podczas których można było wylegiwać się długo i wspólnie, i oddawać bezczynności. Gdy wszystko było jeszcze możliwe, choć nic nie musiało się wydarzyć. Później zamieniliśmy to na pretensjonalne brunche z mimozą albo na ostatnie podrygi dogorywających piątkowych imprez. Ale wtedy, wśród poduch
i kołder, mogły zdarzać się przeróżne przygody; łatwo było o najrozmaitszych towarzyszy. Choćby tych występujących w tamtym edukacyjnym porannym programie – w scenografii z pomalowanej dykty i połyskujących tkanin. Pamiętacie tę sobotę, kiedy wyruszyliśmy z nimi pod wodę?
Wystawa Kornela Leśniaka “Ta sobota, kiedy wyruszyliśmy pod wodę” to kolejny odcinek metanarracji, którą buduje poprzez malarstwo, pracę z tkaniną i tekstem.
W uniwersum, które konstruuje Leśniak, przewijają się postaci będące antropo-symbolicznymi hybrydami. Gwiazdki, chmurki, perły i muszle z twarzami - będącymi jednocześnie autoportretami i grymasami everymenów, a raczej every -istnień– przeskakują przez kolejne kadry obrazów. Niczym w powieści graficznej albo zatrzymanych klatkach filmu możemy obserwować ich perypetie. Jak to w fikcji – częściej wydumane niż raniące do krwi. Jednak dla nich są istotne, więc i dla nas, skoro się gapimy.
Podmorski sztafaż, który tym razem proponuje Leśniak, staje się przestrzenią do dalszej eksploracji i pytań
o queerowe tożsamości. Własne i innych. W końcu to pod wodą wszystko staje się jeszcze bardziej płynne. Towarzystwo perełek chroniących się w miękkości wielkich muszli, sennie spoglądających gwiazdek
i poetyckich tekstów na organicznych draperiach nie jest tylko zaproszeniem do doświadczenia różnorodności ciał i ekspresji. To także okazja do nieskrępowanej, bo pozornie naiwnej, wspólnej przyjemności. Przyjemności, której siła może przekształcać rzeczywistość – tak jak tamten moment w sobotę, gdy uwierzyliśmy, że z fikcyjnymi postaciami możemy wyruszyć pod wodę.
I to zrobiliśmy.
Kornel Leśniak (ur. 1999) - absolwent malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych
w Katowicach. Używając obrazów olejnych, haftu i słowa pisanego pracuje
z problematyką strategii współodczuwania i zjawiskami emocjonalnymi zachodzącymi w punktach styku różnych aspektów kolektywnego pokoleniowego doświadczenia. Przez pryzmat przeżyć własnych opowiada o intersekcjonalności queerowego niepokoju, cielesności, potrzebie przynależności.
Kamil Kuitkowski - kurator (czasem używa formy queerator) wystaw i innych wydarzeń artystycznych. Absolwent malarstwa ASP w Krakowie, czego czasem się wstydzi. Dawno, dawno, temu porzucił ścieżkę własnej twórczości na rzecz tworzenia wystaw i pracy z osobami twórczymi. Kurator wystaw zbiorowych
i indywidualnych, autor i kurator m.in. programu wystaw „Cloakroom” w Cricotece. Obecnie poza pracą w instytucji regularnie współpracuje z prywatnymi
i niezależnymi galeriami, mapując co robi młode pokolenie, by zderzać ich ze osobami twórczymi z innych pokoleń.
„Petrichor to ulubiony zapach węży”
Ewa Ciepielewska
Nikita Krzyżanowska
Kuratorka: Justyna Łada
Wernisaż: 15 marca, sobota
godzina: 18.00
Na czym polega moment przemiany – kiedy to, co ziemskie, styka się z tym, co boskie? Kiedy i jak możemy doświadczać tego stanu? I jaka jest natura ponadczasowego dialogu między ziemią a niebem, tym co rzeczywiste i cieleśnie odczuwalne, a transcendencją?
Ewa Ciepielewska i Nikita Krzyżanowska tworzą wizualną opowieść, w której wąż – odwieczny strażnik przejścia, reprezentujący transformację i przełomowe momenty w cyklicznym rytmie życia - staje się przewodnikiem w tej podróży. Natomiast petrichor –– zapach, który pojawia się, gdy sucha ziemia spotyka ożywczą wodę deszczu, łączy dwa światy: martwą ciszę suszy i płodną wilgoć życia. W ich ujęciu węże i petrichor jawią się jako bramy ku transformacji.
Wąż staje się tutaj wcieleniem ruchu między dwoma rzeczywistościami: doczesnością i transcendencją. Podobną dynamikę odzwierciedla petrichor- woń deszczu na suchej ziemi. Stanowi ulotne, lecz doświadczalne zmysłami, zawieszenie między suszą a odrodzeniem. Jest dotykiem sacrum
objawiającym się w zjawisku natury. Dla Ciepielewskiej i Krzyżanowskiej, węże – istoty ziemskie, ale pełne symbolicznej głębi – w tym zapachu, rozpoznają swoją własną esencję - przemianę i odnowę.
Jak wąż, który sunie między przestrzeniami doczesnymi, a świętymi - petrichor jest symbolem granicy - nieuchwytnej i efemerycznej,a jednocześnie głęboko odczuwalnej. Ten zapach, będący „boską
esencją skał”, przywołuje pytania o relację człowieka z naturą i tajemnicą życia.
Wspólna wypowiedź artystek operujących pozornie odmiennym językiem wypowiedzi to wizualna opowieść o granicach, które rozmywają się, gdy pozwalamy, aby rytm przyrody przenikał naszego ducha. W pracach prezentowanych w BWA Ostrowiec Świętokrzyski widz odnajdzie zarówno subtelne aluzje do archetypów, jak i śmiałe interpretacje momentów przemiany, w których codzienność staje się świętością.
Ewa Ciepielewska - malarka, perfomerka, aktywistka, altruistka i miłośniczka przyrody. Urodziła się w 1960 roku w Wałbrzychu; jest absolwentką malarstwa na wrocławskiej ASP. W 1982 roku była współzałożycielką grupy Luxus, która działała do wystawy "LUXUS, wystawa przedśmiertna" w zeszłym roku (2024). W 1997r. założyła stowarzyszenie Volans wspierające młodych artystów i artystki. Od 17 lat znaczną część roku spędza na Wiśle pływając drewnianą, tradycyjną łodzią „Solny"(2013) i "Flow" (2025). Od 2016 roku współtworzy projekt Flow/ Przepływ-cykliczne, istniejące poza oficjalnym obiegiem mobilne rezydencje na łodzi łączące artystów, muzyków, performerów,
kuratorów i innych aktywistów. Jego efekty pokazywane były na wystawach w Hamburger Bahnhof (2018) i Alter Hafen (2017) w Berlinie, Gdańskiej Galerii Miejskiej (2016, 2018), Austriackim Centrum
Kultury (2019) oraz Fundacji Pamoja Razem w Krakowie(2017, 2018), Galerii EL w Elblągu (2024).
Laureatka nagrody im.Katarzyny Kobro (2019)oraz Allegro Prize (2021), odznaczona Orderem Kawalera Wisły (2020). W 2024 na zamówienie Europejskiej Fundacji Kultury współrealizowała polską
część międzynarodowego Pawilonu Płynnych Przejawień (Liquid Becomings) na rzece Wiśle. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych m.in.: Museum Jerke w Recklinghausen, Muzeum
Współczesnym we Wrocławiu i Muzeum Narodowym w Warszawie, MN we Wrocławiu i MN w Krakowie, a także Galerie Moderniho Umeni w Hradec Kralove w Czechach.
Nikita Krzyżanowska – artystka wizualna, której twórczość oscyluje wokół abstrakcji, ekspresjonizmu i estetyki graffiti. W 2022 roku obroniła dyplom magisterski na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu pod opieką prof. Łukasza Huculaka.
W swoich pracach eksperymentuje z gestem i spontanicznością, odwołując się do współczesnych mitów i kultury ulicznej. Należy do Kościoła Nihilistów – parareligijnej grupy artystycznej, która działa na przecięciu
malarstwa, performansu, muzyki i sztuki wideo. W 2023 roku zdobyła Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na 31. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych PROMOCJE w Legnicy oraz wyróżnienie BWA Ostrowiec Świętokrzyski w konkursie LOOSTRO 16. Jesienny Salon Sztuki. Jej prace były pokazywane na wielu wystawach m.in. „Kochanka Śmierci” w Galerii SZARA w Warszawie (2023) oraz „Stajemy się liryczni tylko w nagłej organicznej zapaści” w Galerii 66p we Wrocławiu (2022).