Zasady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji oraz częściami samochodowymi określone zostały ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca prowadzący stacje demontażu jest obowiązany do przyjęcia będących odpadami części samochodów osobowych usuniętych w trakcie naprawy. Przedsiębiorca prowadzący stacje demontażu za przyjęcie będących odpadami części samochodów osobowych usuniętych w trakcie naprawy może pobrać opłatę.
Elementy aut wycofanych z użytku oraz zużyte części aut nie stanowią odpadów komunalnych i nie mogą być odbierane od mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego w ramach funkcjonującego na terenie gminy- gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Takie odpady nie mogą być również przyjęte w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych(PSZOK), za wyjątkiem zużytych opon, które można samodzielnie dostarczyć do PSZOK lub wystawić przed posesję w wyznaczonych terminach zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów, pod warunkiem, że są to opony z samochodów osobowych z gospodarstwa domowego.
Co warto wiedzieć:
odbierając samochód z naprawy, pozostaw zużyte części samochodowe – zakłady mechaniki pojazdowej mają zawarte umowy na odbiór tego typu odpadów,
zużyte części samochodowe wytworzone we własnym zakresie w wyniku samodzielnych napraw bezwzględnie należy oddać do stacji demontażu pojazdów,
części samochodowe takie jak zderzaki, szyby, folie samochodowe itp. nie wrzucaj do pojemników na odpady komunalne, ani nie pozostawiaj ich przy pojemnikach na odpady,
pod żadnym pozorem nie można spalać tego typu odpadów, jak również pozostawiać ich w miejscach publicznych np. lasach – praktyki takie w myśl przepisów prawa stanowią wykroczenie i podlegają karze grzywny.
Wykaz przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu pojazdów na terenie województwa świętokrzyskiego znajdziemy pod linkiem: