Od czerwca 2018 roku obowiązuje nowy system wspierania inwestycji w Polsce. Zmodyfikowane rozwiązania zastąpiły dotychczasowe zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej. Nowy instrument – decyzja o wsparciu – będzie funkcjonował równolegle do obecnych specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Dotychczasowe przepisy o SSE będą obowiązywały wyłącznie dla zezwoleń wydanych na ich podstawie.
Nowe inwestycje będą mogły korzystać ze wsparcia publicznego jedynie w oparciu o decyzję o wsparciu wydaną na mocy nowych przepisów:
Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji
Decyzja o wsparciu jest decyzją administracyjną wydawaną z zastosowaniem przepisów KPA.
Nowa inwestycja oznacza inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z:
Brak ograniczeń terytorialnych w przyznawaniu pomocy publicznej dla nowej inwestycji oznacza, że tam, gdzie powstaje nowa inwestycja, tam przedsiębiorca będzie mógł starać się o ulgę w podatku dochodowym. Jednocześnie firmy nadal mogą inwestować na obszarach już objętych statusem SSE. W przypadku nowej inwestycji mikro, małych, średnich przedsiębiorców związanych z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków
i budowli wymagany jest co najmniej 3 letni (5 letni w przypadku dużego przedsiębiorcy) okres dysponowania nieruchomością na cele inwestycyjne, aby na tej podstawie można było rozpocząć procedurę uzyskiwania decyzji o wsparciu nowej inwestycji.
Spółka prowadzi bieżącą działalność produkcyjną na powierzchni 1 ha na terenie Starej Huty w Ostrowcu Świętokrzyskim. W związku z rozwojem przedsiębiorca planuje nową inwestycję polegającą na rozbudowie fabryki o nową halę produkcyjną na wolnej części terenu. W myśl nowych przepisów o wspieraniu nowych inwestycji, w miejscu realizacji nowej inwestycji firma będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego ( CIT) po uzyskaniu decyzji o wsparciu.
Mały przedsiębiorca zamierza wprowadzić na rynek nowy produkt. W tym celu ponosząc wymagane nakłady inwestycyjne w zakresie zakupu linii technologicznej najmuje powierzchnię hali produkcyjnej przez okres co najmniej trzech lat. Duży przedsiębiorca zobowiązany jest dysponować takim prawem przez okres 5 lat. Taki rodzaj nowej inwestycji uprawnia firmę do ubiegania się o uzyskanie decyzji o wsparciu.
Zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji jest pomocą publiczną. Zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2014 – 2020 maksymalna intensywność pomocy publicznej, czyli wyrażony w procentach udział pomocy w kosztach kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, w przypadku Ostrowca Świętokrzyskiego, wynosi:
Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji może być udzielana przedsiębiorcy z tytułu:
Przez liczbę pracowników należy rozumieć liczbę miejsc pracy utworzonych po dniu uzyskania decyzji o wsparciu, w związku z realizacją nowej inwestycji, jednak nie później niż w okresie 3 lat od zakończenia nowej inwestycji. Liczba miejsc pracy oznacza pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie jednego roku wraz z pracownikami zatrudnionymi w niepełnym wymiarze czasu pracy, w przeliczeniu na etaty w pełnym wymiarze czasu pracy, w tym pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę na czas określony w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym.
Wsparcie z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz wsparcie z tytułu zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją mogą być udzielane łącznie, przy czym maksymalną dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów nowej inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.
Przedsiębiorca zamierzający uzyskać decyzję o wsparciu dla nowej inwestycji zobowiązany jest do spełnienia kryterium ilościowego i jakościowego.
Oznacza spełnienie minimalnych kosztów inwestycji uzależnionych od poziomu bezrobocia w powiecie, w którym ma być realizowana nowa inwestycja. W przypadku Ostrowca Świętokrzyskiego i jego powiatu kwoty minimalnych nakładów inwestycyjnych wynoszą:
Za spełnienie kryteriów jakościowych przez przedsiębiorcę, realizującego nową inwestycję w danym sektorze, uznaje się uzyskanie łącznie nie mniej niż 5 punktów, ale nie mniej niż jeden punkt za każde z kryteriów jakościowych dla nowych inwestycji w sektorze przemysłowym.
Kryteria jakościowe dla nowych inwestycji realizowanych w sektorze przemysłowym
Sposób spełnienia kryterium |
Liczba punktów |
Inwestycja w projekty wspierające branże zgodne z aktualną polityką rozwojową kraju, w których Rzeczpospolita Polska może uzyskać przewagę konkurencyjną, obejmujące inwestycję w ramach łańcucha dostaw sektorów strategicznych zgodnych ze Strategią 1) sektor żywności wysokiej jakości 2) sektor środków transportu 3) sektor profesjonalnych urządzeń elektrycznych 4) sektor lotniczo-kosmiczny 5) sektor produktów higienicznych, leków i wyrobów medycznych 6) sektor maszynowy 7) sektor odzysku materiałowego surowców i nowoczesnych tworzyw 9) sektor usług specjalistycznych 10) sektor specjalistycznych usług teleinformatycznych oraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa, w którym jest realizowana planowana inwestycja. Główne inteligentne specjalizacje województwa świętokrzyskiego: 1. Przemysł metalowo-odlewniczy 2. Nowoczesne rolnictwo i przetwórstwo spożywcze 3. Zasobooszczędne budownictwo 4. Turystyka zdrowotna i prozdrowotna 5. Technologie informacyjno-komunikacyjne 6. Branża targowo-kongresowa 7. Zrównoważony rozwój energetyczny |
1 |
Osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Intensywność sprzedaży poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, rozumiana jako udział przychodów z tej sprzedaży w przychodach netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów przedsiębiorstwa, jest równa co najmniej przeciętnej intensywności takiej sprzedaży przedsiębiorstw niefinansowych w gospodarce narodowej za rok kalendarzowy, ustalanej na podstawie raportu Głównego Urzędu Statystycznego „Wyniki finansowe podmiotów gospodarczych”. |
1 |
Przynależność do Krajowego Klastra Kluczowego wyłonionego w drodze konkursu organizowanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. |
1 |
Prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej, gdzie: 1) 1% kosztów przedsiębiorcy w danym roku podatkowym stanowią koszty: a) działalności badawczo-rozwojowej 2) zatrudnienia w ramach nowej inwestycji pracowników prowadzących prace rozwojowe wyniesie 2% ekwiwalentu czasu pracy wszystkich zatrudnionych pracowników. |
1 |
Posiadanie statusu mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy albo średniego przedsiębiorcy. |
1 |
Utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy w celu prowadzenia działalności gospodarczej objętej nową inwestycją i oferowanie stabilnego zatrudnienia, obejmujące zatrudnienie co najmniej 80% pracowników: 1) posiadających wykształcenie wyższe, średnie techniczne lub zawodowe poświadczone dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem uprawniającym do wykonywania zawodu, oraz 2) na podstawie umowy o pracę. |
1 |
Prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko potwierdzone posiadaniem Certyfikatu EMAS, ETV lub ISO 14001 albo zastępującymi wskazane certyfikaty, dokumentu poświadczającego posiadanie statusu laureata GreenEvo lub Świadectwa Czystszej Produkcji, lub wpisu do Polskiego Rejestru Czystszej Produkcji i Odpowiedzialnej Przedsiębiorczości. |
1 |
Zlokalizowanie inwestycji: 1) w miejscowościach o statusie tzw. ,,miast średnich” (Ostrowiec Świętokrzyski posiada taki status), lub gminach graniczących z tymi miastami albo 2) na obszarze powiatów lub miast na prawach powiatu, w których stopa bezrobocia wynosi co najmniej 160% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, z wyłączeniem miast, w których zlokalizowana jest siedziba wojewody lub sejmiku województwa. |
1 |
Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi, obejmujące: 1) oferowanie pracownikom szkoleń mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności inwestycji). lub 2) dofinansowanie kosztów kształcenia, lub 3) współpracę ze szkołami branżowymi, technikami, centrami kształcenia praktycznego, liceami profilowanymi lub uczelniami wyższymi, polegającą na organizowaniu praktyk lub staży (zwarcie umowę z organem prowadzącym szkołę lub centrum kształcenia praktycznego lub uczelnią) lub 4) oferowanie pozaszkolnych zajęć edukacyjnych mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia, finansowanych przez przedsiębiorcę, lub 5) przekazanie na potrzeby szkoły, centrum kształcenia praktycznego lub uczelni maszyn oraz narzędzi, lub 6) stworzenie klasy patronackiej lub laboratorium, lub 7) kształcenie dualne, lub 8) prowadzenie przez zatrudnionego pracownika doktoratu wdrożeniowego. |
1 |
Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem, w szczególności oferowanie pracownikom: 1) udziału w dodatkowych programach opieki zdrowotnej wykraczających poza świadczenia finansowane lub współfinansowane z funduszu świadczeń pracowniczych wymagane przepisami prawa; 2) dodatkowych świadczeń pracowniczych z zakresu różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, ubezpieczeń, programów opieki zdrowotnej. Przedsiębiorca zobowiąże się, że w okresie utrzymania inwestycji poniesie on koszty świadczeń w zakresie opieki nad pracownikiem w wysokości co najmniej 800 zł brutto na pracownika na rok, dla wszystkich pracowników zatrudnionych w ramach nowej inwestycji. |
1 |
Warunkiem udzielenia wsparcia z tytułu kosztów nowej inwestycji jest udział środków własnych przedsiębiorcy lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty:
Zwolnienie przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie lokalizacji wskazanej w decyzji o wsparciu. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem lokalizacji wskazanej w decyzji o wsparciu, działalność prowadzona na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie tej lokalizacji.
Wartość nowej inwestycji: minimum 10 mln zł
Maksymalna wielkość pomocy publicznej: 35%
Kryterium jakościowe: 6 punktów
Warunki ubiegania się o zwolnienie z podatku dochodowego: Utrzymanie nowej inwestycji i etatów przez okres 5 lat od momentu zakończenia inwestycji.
Wielkość zwolnienia z podatku dochodowego (kwota niezapłaconego podatku dochodowego): 7 000 000 zł
Wysokość dochodu zwolnionego z podatku: 36 842 105 zł
Wartość nowej inwestycji: minimum 2 mln zł
Maksymalna wielkość pomocy publicznej: 45%
Kryterium jakościowe: 5 punktów
Warunki ubiegania się o zwolnienie z podatku dochodowego: Utrzymanie nowej inwestycji i etatów przez okres 3 lat od momentu zakończenia inwestycji.
Wielkość zwolnienia z podatku dochodowego (kwota niezapłaconego podatku dochodowego): 1 800 000 mln zł
Wysokość dochodu zwolnionego z podatku: 9 473 684 zł
Wartość nowej inwestycji: minimum 500 000 zł
Maksymalna wielkość pomocy publicznej: 55%
Kryterium jakościowe: 5 punktów
Warunki ubiegania się o zwolnienie z podatku dochodowego: Utrzymanie nowej inwestycji i etatów przez okres 3 lat od momentu zakończenia inwestycji.
Wielkość zwolnienia z podatku dochodowego (kwota niezapłaconego podatku dochodowego): 550 000 zł
Wysokość dochodu zwolnionego z podatku: 2 894 737 zł
Wartość nowej inwestycji: minimum 200 000 zł
Maksymalna wielkość pomocy publicznej: 55%
Kryterium jakościowe: 5 punktów
Warunki ubiegania się o zwolnienie z podatku dochodowego: Utrzymanie nowej inwestycji i etatów przez okres 3 lat od momentu zakończenia inwestycji.
Wielkość zwolnienia z podatku dochodowego (kwota niezapłaconego podatku dochodowego): 220 000 zł
Wysokość dochodu zwolnionego z podatku: 1 157 895 zł