Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

CO ZROBIĆ, GDY TWOJE DZIECKO MA MYŚLI LUB ZAMIARY SAMOBÓJCZE

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne. Każde dziecko może przeżywać trudności, stres, poczucie osamotnienia czy bezradności. Czasem te emocje mogą prowadzić do myśli o odebraniu sobie życia. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice i opiekunowie potrafili rozpoznać sygnały ostrzegawcze, reagować z troską i wiedzieli, gdzie szukać pomocy.

Ten materiał powstał, by wspierać dorosłych w podejmowaniu właściwych kroków, gdy dziecko znajduje się w kryzysie emocjonalnym. Nie zastępuje pomocy specjalistów, ale pokazuje, jak rozmawiać, reagować i chronić życie dziecka.

1. Traktuj sytuację poważnie - każdy sygnał o myślach samobójczych – nawet jeśli wydaje się „na wyrost” – wymaga uwagi i reakcji. Nie zakładaj, że dziecko „chce tylko zwrócić uwagę”. Mówienie o śmierci lub bezsensie życia zawsze oznacza, że dziecko cierpi i potrzebuje wsparcia.

2. Zanim rozpoczniesz rozmowę:

·       spróbuj sam się uspokoić – oddech, chwila ciszy lub rozmowa pomogą ci zachować spokój w trakcie rozmowy z dzieckiem
·       myśli i zachowania samobójcze mogą dotyczyć również młodszych dzieci, nie tylko nastolatków,
·       ryzyko wzrasta w okresie dojrzewania, zwłaszcza przy zaburzeniach nastroju, uzależnieniach, traumach, braku wsparcia czy samookaleczeniach.

3.    Zwróć uwagę na możliwe sygnały ostrzegawcze.

Zmiany emocjonalne i myślowe:

·       częste wypowiedzi o braku sensu życia („Nie chcę żyć”, „Wszystko jest bez znaczenia”, „Lepiej by było, gdybym się nie urodził”, „Wszystko byłoby łatwiejsze beze mnie”),
·       poczucie beznadziei, smutku, winy lub wstydu, przygnębienia,
·       obniżony nastrój, drażliwość, wycofanie, wybuch złości.

Zmiany w zachowaniu:

·       izolowanie się od rodziny, przyjaciół i rówieśników,
·       rezygnacja z ulubionych aktywności i zainteresowań,
·       rozdawanie swoich rzeczy,
·       zaniedbywanie wyglądu,
·       samookaleczanie lub podejmowanie ryzykownych działań,
·       pogorszenie wyników w nauce, wagary, ucieczki ze szkoły.

Zmiany w funkcjonowaniu fizycznym:

·       zaburzenia snu i apetytu,
·       nagła utrata lub przyrost masy ciała,
·       przewlekłe bóle bez przyczyny medycznej.

4. Porozmawiaj z dzieckiem – spokojnie i wprost. Rozmowa to najważniejszy krok.
Nie musisz mieć gotowych rozwiązań – ważne, żeby dziecko poczuło, że nie jest samo.

Jak rozmawiać:

·       wybierz bezpieczne miejsce do rozmowy w spokoju i bez pośpiechu, bez telefonów, hałasu i innych osób,
·       nie prowadź rozmowy w pośpiechu, poświęć tyle czasu ile potrzebuje dziecko,
·       poproś o zgodę na pytania – to wzmacnia zaufanie i współpracę,
·       pokaż, że chcesz zrozumieć, a nie oceniać,
·       jeśli widzisz niepokojące zmiany, zapytaj wprost o myśli samobójcze,
·       rozmawiaj spokojnie z empatią i szacunkiem dla uczuć dziecka,
·       daj dziecku poczuć, że może mówić bez ocen i kar,
·       słuchaj więcej niż mów,
·       nie bagatelizuj i nie pocieszaj na siłę,
·       nie bój się zadawać pytań,
·       okaż zrozumienie i wdzięczność za szczerość,
·       zadeklaruj poufność, ale wyjaśnij, że w razie realnego zagrożenia życia powiadomisz specjalistę,
·       bądź obecny i dostępny, okazuj zainteresowanie i troskę każdego dnia,
·       pamiętaj – rozmowa to początek pomocy, nie jej koniec,
·       powiedz, co zauważyłeś: „Zauważyłem, że jesteś ostatnio smutny i zamyślony. Martwię się o Ciebie.”
·       zadawaj pytania otwarte i uważnie słuchaj, nie przerywaj,
·       nie oceniaj i nie krytykuj – Twoim celem jest zrozumienie,
·       możesz zapytać wprost: „Czy myślałeś o zrobieniu sobie krzywdy?”, „Czy chciałbyś nie żyć?”, „Czy masz plan, jak mógłbyś to zrobić?”,
·       nie pocieszaj „Będzie dobrze”,
·       jeśli jesteś zdenerwowany, zrób kilka oddechów – dziecko szybko „czyta” napięcie dorosłych,
·       zachowaj spokój i stabilność emocjonalną, nawet jeśli usłyszysz coś trudnego.

Pamiętaj:
pytanie wprost o samobójstwo nie zwiększa ryzyka, a często ratuje życie. Daje dziecku sygnał, że może bezpiecznie mówić o swoich uczuciach.

5. Nie bagatelizuj sytuacji:

·       nie mów: „Nie przesadzaj”, „To minie”, „Masz wszystko, czemu miałbyś to robić?”,
·       nie obwiniaj siebie ani dziecka,
·       nie unikaj tematu,
·       nie reaguj złością, paniką i oskarżeniami „Jak mogłeś o tym pomyśleć?!”,
·       nie obiecuj, że „nikomu nie powiesz” – jeśli istnieje zagrożenie życia, masz obowiązek szukać pomocy.

6. Zadbaj o bezpieczeństwo dziecka. Jeśli istnieje ryzyko, że dziecko może spróbować odebrać sobie życie:

•   nie zostawiaj go samego,
•   usuń z otoczenia niebezpieczne przedmioty (leki, ostre narzędzia, sznurki, broń, alkohol),
•   jeśli dziecko korzysta z internetu, zwróć uwagę na treści, które może oglądać – grupy, czaty, fora mogą wzmacniać myśli samobójcze,
•   warto mieć spisane numery pomocy w widocznym miejscu (np. na lodówce, w telefonie dziecka),
•   jeśli nie masz pewności, jak postąpić, zawsze możesz zadzwonić na numer wsparcia i zapytać, co zrobić w konkretnej sytuacji,
•   wezwij pomoc: zadzwoń 112 (pogotowie lub policja) lub jedź z dzieckiem do najbliższego szpitala psychiatrycznego / Szpitalny Oddział Ratunkowy.

7. Zorganizuj pomoc specjalistyczną. Skontaktuj się jak najszybciej ze specjalistami, którzy pomogą ocenić poziom ryzyka i zaplanować dalsze wsparcie:

·       lekarzem psychiatrą,
·       psychologiem lub terapeutą,
·       pedagogiem lub psychologiem szkolnym,
·       poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
·       pracownikiem socjalnym Centrum Usług Społecznych,
·       Punktem Interwencji Kryzysowej lub Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej.

8. Ważne numery telefonów pomocowych. 

·       116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (czynny całą dobę, bezpłatnie)
·       800 70 2222 – Centrum Wsparcia dla osób w kryzysie psychicznym (24h, bezpłatnie)
·       112 – numer alarmowy (w razie bezpośredniego zagrożenia życia)

9. Po kryzysie – jak wspierać dziecko.

·       zachęcaj do mówienia,
·       edukuj siebie i osoby z otoczenia o sygnałach ostrzegawczych i sposobach reagowania,
·       rozwijaj poczucie więzi rodzinnej, przyjaźni, przynależności i radzenia sobie ze stresem,
·       bądź blisko – okaż zainteresowanie i cierpliwość,
·       nie oczekuj, że dziecko szybko poczuje się lepiej,
·       powrót do równowagi to proces – potrzebuje czasu, wsparcia i cierpliwości,
·       zdarzają się nawroty trudnych emocji – to normalne,
·       pomóż dziecku znaleźć nowe formy wsparcia: grupy rówieśnicze, zajęcia sportowe, pasje – wszystko, co wzmacnia poczucie sensu.
·       wspieraj kontakt z terapeutą lub lekarzem,
·       ustal wspólnie plan bezpieczeństwa – lista osób, miejsc i sposobów, do których dziecko może się zwrócić, gdy poczuje się źle,
·       utrzymuj stałą komunikację ze szkołą i specjalistami,
·       zadbaj także o własne emocje – rodzice również potrzebują wsparcia,
·       dziecko, które przeszło kryzys, może przez pewien czas wymagać większej uważności – obserwuj zmiany w nastroju, śnie, zachowaniu, kontakcie z rówieśnikami

10. Najważniejsze przesłanie dla rodziców . Nie musisz być ekspertem. Wystarczy, że jesteś, słuchasz i reagujesz. Twoja uważność i gotowość do działania mogą uratować życie Twojego dziecka.

11. Przykładowy scenariusz rozmowy z dzieckiem w kryzysie:

Rodzic: „Widzę, że ostatnio jesteś smutny i bardziej wycofany. Martwię się o ciebie i chciałbym o tym porozmawiać, żeby lepiej zrozumieć, co się dzieje. Będę mógł ci wtedy pomóc.”
Dziecko: „Nie wiem… po prostu jest mi źle.”
Rodzic: „Rozumiem. Nie musisz mówić wszystkiego od razu. Jestem tu, żeby cię wysłuchać. Każdy czasem czuje się źle i to jest zupełnie w porządku. Ale jeśli to trwa długo albo jest bardzo mocne, warto o tym porozmawiać.” (chwila ciszy – rodzic słucha, nie przerywa, daje przestrzeń)
Rodzic: „Czy dobrze zrozumiałem, że czujesz smutek, żal albo lęk? Co sprawia, że tak się czujesz? Co ci choć trochę pomaga, kiedy jest ci źle? Czy jest ktoś, z kim czujesz się bezpiecznie?”
Dziecko: „Czasami pomaga mi jak jestem sam, albo jak rozmawiam z kolegą… Ale czasami po prostu jest mi bardzo źle.”
Rodzic: „Dobrze, że mi to mówisz. To wymaga odwagi. Czy zdarza ci się myśleć, że nie chcesz żyć albo że chciałbyś zrobić sobie krzywdę?”
Dziecko: „Czasami tak…”
Rodzic: „Słyszę, że to dla ciebie bardzo trudne. Dziękuję, że mi to powiedziałeś. Nie jesteś z tym sam. Chcę ci pomóc. Co mógłbym dla ciebie zrobić, żebyś poczuł się choć trochę lepiej? Jak możemy razem zadbać o to, żebyś czuł się bezpiecznie?”
Rodzic: (spokojnie wyjaśnia): „To, o czym rozmawiamy, zostaje między nami. Ale jeśli twoje życie lub zdrowie byłoby w niebezpieczeństwie, będę musiał skontaktować się ze specjalistą, żeby cię chronić. To nie kara – to sposób, żeby zapewnić ci bezpieczeństwo.”
Rodzic: „Chciałbym, żebyśmy razem poszukali pomocy – możemy porozmawiać z psychologiem, zadzwonić do kogoś, kto zna się na takich sprawach, albo znaleźć numer telefonu zaufania, który możesz mieć zawsze pod ręką. Co o tym myślisz?”
Dziecko: „Dobrze… spróbujmy.”
Rodzic: „Dziękuję, że się otworzyłeś. Wiem, że to trudne. Jestem z ciebie bardzo dumny. Możemy też ustalić, że jeśli znów będzie ci bardzo ciężko, od razu do mnie przyjdziesz, dobrze? Zawsze możesz do mnie przyjść, kiedy będzie ci ciężko.”
Rodzic: (opcjonalnie na zakończenie): „A jeśli chcesz, możemy też razem wymyślić kilka rzeczy, które pomogą ci poczuć się lepiej w trudnych chwilach – małe kroki, które możesz zrobić sam albo razem ze mną.”

Czasem dziecko nie będzie chciało rozmawiać. Nie naciskaj, ale daj znać, że jesteś dostępny: „Rozumiem, że nie chcesz teraz mówić. Kiedy będziesz gotowy, ja tu będę.” To także forma wsparcia.

12. Dlaczego to działa?

·      Otwarte pytania – dziecko samo opowiada o swoich uczuciach i strategiach radzenia sobie.
·      Normalizacja uczuć – dziecko nie czuje się „dziwne” ani „złe” z powodu smutku.
·      Opcje działania – psycholog, numer telefonu zaufania, przyjaciele, rodzic.
·      Bezpieczeństwo i granice – dziecko wie, kiedy rodzic może potrzebować interweniować.
·      Wsparcie na przyszłość – dziecko ma jasne poczucie, że zawsze może wrócić do rozmowy.
·      Budowanie zaufania i więzi –  dziecko czuje, że rodzic naprawdę je słucha i rozumie, co zwiększa jego poczucie bezpieczeństwa i gotowość do otwartości.
·      Modelowanie zdrowego radzenia sobie z emocjami –  rodzic pokazuje, że emocje są naturalne i można je wyrażać w bezpieczny sposób. Dziecko uczy się, że proszenie o pomoc jest normalne i nie jest powodem do wstydu.
·      Wzmocnienie poczucia sprawczości – rodzic pyta o pomysły dziecka na to, co mogłoby mu pomóc („Co moglibyśmy razem zrobić, żeby poczuć się lepiej?”). Daje dziecku możliwość wyboru działań – np. z kim porozmawiać, jakie strategie zastosować.
·      Utrzymanie ciągłości wsparcia – ważne jest planowanie kolejnych kroków i ustalenie, że rozmowy mogą być kontynuowane. Dziecko wie, że wsparcie nie kończy się po jednej rozmowie.
·      Wspieranie samorefleksji – pytania o uczucia, strategie radzenia sobie i osoby, z którymi dziecko czuje się bezpiecznie, rozwijają umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji.
·      Budowanie poczucia nadziei – podkreślanie, że trudne emocje mogą się zmieniać, że są sposoby, by sobie radzić, i że nie jest się w tym samemu.
·      Autentyczność – dziecko wyczuwa, czy dorosły naprawdę chce zrozumieć, czy tylko „odrabia zadanie”. Prawdziwa troska i szczerość budują więź skuteczniej niż idealne słowa.
·      Czas i cierpliwość – zmiana nie nastąpi od razu; kluczowe jest powtarzanie rozmów, małe gesty, codzienna obecność.
·      Zaufanie jako fundament – kiedy dziecko doświadcza, że dorosły nie boi się jego emocji, uczy się, że można mówić o trudnościach bez wstydu. To najważniejszy czynnik chroniący przed samobójstwem.

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.