Kontakt:
Telefon: +48 41 26 72 154
E-mail: wf@um.ostrowiec.pl
Zadania Wydziału Finansowego:
- Opracowanie projektu uchwały budżetowej na rok budżetowy wraz z uzasadnieniem, w trybie i na zasadach określonych w uchwale Rady Miasta w sprawie procedury uchwalania budżetu miasta oraz rodzajów i szczegółowości materiałów towarzyszących budżetowi miasta oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) , poprzez:
a) przyjmowanie wniosków rzeczowo- finansowych zgłaszanych przez jednostki organizacyjne Gminy, gminne osoby prawne, jednostki pomocnicze Gminy,
b) szacowanie planowanych dochodów Gminy,
c) przygotowanie zbiorczych zestawień planowanych wydatków i przewidywanych dochodów w celu przedłożenia Prezydentowi Miasta,
d) przygotowanie uzasadnienia do projektu uchwały budżetowej.
- Opracowanie projektu zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie planu finansowego Urzędu Miasta.
- Przygotowywanie projektów zmian:
a) uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na dany rok oraz WPF,
b) zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zmiany budżetu oraz planu finansowego Urzędu Miasta.
- Ewidencja planu dochodów i wydatków budżetowych oraz ich zmian.
- Sporządzanie opisowego sprawozdania z realizacji budżetu za dany rok budżetowy.
- Bieżąca analiza i kontrola realizacji budżetu jednostek organizacyjnych Gminy poprzez:
a) ewidencję zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej Urząd Miasta na dany rok budżetowy,
b) ewidencję zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat,
c) ewidencję zaliczek i dotacji przekazywanych jednostkom organizacyjnym Gminy.
- Kontrola efektywności wykonywania budżetu przez jednostki organizacyjne Gminy.
- Przyjmowanie od zakładów budżetowych sprawozdań statystycznych za okresy półroczne i roczne, ich kontrola pod względem merytorycznym i rachunkowym oraz sporządzanie sprawozdań zbiorczych półrocznych i rocznych.
- Analizy i przygotowanie części ekonomicznej wniosków o przyznanie pożyczek i kredytów.
- Współpraca z bankami w zakresie lokowania przejściowo wolnych środków budżetowych.
- Prowadzenie ewidencji księgowej: majątkowej, dochodów i wydatków budżetu, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Przeprowadzanie operacji bezgotówkowych w zakresie obsługi bankowej budżetu Gminy.
- Windykacja należności Gminy.
- Kompleksowa obsługa płacowa Urzędu oraz obsługa umów - zleceń i umów o dzieło w zakresie ich przygotowania do wypłaty.
- Sporządzanie sprawozdawczości finansowej Gminy.
- Współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
- Prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków.
- Wymiar podatków, ustalanie wysokości zaległości podatkowych i nadpłat.
- Kontrola terminowej wpłaty należności podatkowych.
- Terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (upomnienia, postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego, decyzje określające zaległości podatkowe, tytuły wykonawcze, ustanawianie hipotek i innych form prawnie dostępnych zabezpieczeń, potrącenia).
- Zwracanie i zaliczanie nadpłat.
- Przygotowywanie danych do sporządzania sprawozdań niefinansowych.
- Prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem wpłat gotówką i z dokonywaniem zwrotów nadpłat podatnikom za pośrednictwem kasy Urzędu oraz terminowe wpłacanie gotówki z kasy na rachunek bankowy Urzędu.
- Wydawanie zaświadczeń na podstawie akt podatkowych i ewidencji księgowej.
- Prowadzenie kontroli podatkowej.
- Rozpatrywanie podań o udzielenie ulg podatkowych.
- Prowadzenie księgowości podatkowej w zakresie podatków i opłat.
- Prowadzenie innych spraw związanych z gospodarką finansowo - budżetową wynikających z obowiązujących przepisów prawa.