Urząd Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego

Wydział Finansowy

Kontakt:

Telefon: +48 41 26 72 154
E-mail: wf@um.ostrowiec.pl

Zadania Wydziału Finansowego:

  1. Opracowanie projektu uchwały budżetowej na rok budżetowy wraz z uzasadnieniem, w trybie i na zasadach określonych w uchwale Rady Miasta w sprawie procedury uchwalania budżetu miasta oraz rodzajów i szczegółowości materiałów towarzyszących budżetowi miasta oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) , poprzez:
    a) przyjmowanie wniosków rzeczowo- finansowych zgłaszanych przez jednostki organizacyjne Gminy, gminne osoby prawne, jednostki pomocnicze Gminy,
    b) szacowanie planowanych dochodów Gminy,
    c) przygotowanie zbiorczych zestawień planowanych wydatków i przewidywanych dochodów w celu przedłożenia Prezydentowi Miasta,
    d) przygotowanie uzasadnienia do projektu uchwały budżetowej.
  2. Opracowanie projektu zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie planu finansowego Urzędu Miasta.
  3. Przygotowywanie projektów zmian:
    a) uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na dany rok oraz WPF,
    b) zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zmiany budżetu oraz planu finansowego Urzędu Miasta.
  4. Ewidencja planu dochodów i wydatków budżetowych oraz ich zmian.
  5. Sporządzanie opisowego sprawozdania z realizacji budżetu za dany rok budżetowy.
  6. Bieżąca analiza i kontrola realizacji budżetu jednostek organizacyjnych Gminy poprzez:
    a) ewidencję zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej Urząd Miasta na dany rok budżetowy,
    b) ewidencję zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat,
    c) ewidencję zaliczek i dotacji przekazywanych jednostkom organizacyjnym Gminy.
  7. Kontrola efektywności wykonywania budżetu przez jednostki organizacyjne Gminy.
  8. Przyjmowanie od zakładów budżetowych sprawozdań statystycznych za okresy półroczne i roczne, ich kontrola pod względem merytorycznym i rachunkowym oraz sporządzanie sprawozdań zbiorczych półrocznych i rocznych.
  9. Analizy i przygotowanie części ekonomicznej wniosków o przyznanie pożyczek i kredytów.
  10. Współpraca z bankami w zakresie lokowania przejściowo wolnych środków budżetowych.
  11. Prowadzenie ewidencji księgowej: majątkowej, dochodów i wydatków budżetu, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
  12. Przeprowadzanie operacji bezgotówkowych w zakresie obsługi bankowej budżetu Gminy.
  13. Windykacja należności Gminy.
  14. Kompleksowa obsługa płacowa Urzędu oraz obsługa umów - zleceń i umów o dzieło w zakresie ich przygotowania do wypłaty.
  15. Sporządzanie sprawozdawczości finansowej Gminy.
  16. Współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
  17. Prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków.
  18. Wymiar podatków, ustalanie wysokości zaległości podatkowych i nadpłat.
  19. Kontrola terminowej wpłaty należności podatkowych.
  20. Terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (upomnienia, postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego, decyzje określające zaległości podatkowe, tytuły wykonawcze, ustanawianie hipotek i innych form prawnie dostępnych zabezpieczeń, potrącenia).
  21. Zwracanie i zaliczanie nadpłat.
  22. Przygotowywanie danych do sporządzania sprawozdań niefinansowych.
  23.  Prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem wpłat gotówką i z dokonywaniem zwrotów nadpłat podatnikom za pośrednictwem kasy Urzędu oraz terminowe wpłacanie gotówki z kasy na rachunek bankowy Urzędu.
  24. Wydawanie zaświadczeń na podstawie akt podatkowych i ewidencji księgowej.
  25. Prowadzenie kontroli podatkowej.
  26. Rozpatrywanie podań o udzielenie ulg podatkowych.
  27. Prowadzenie księgowości podatkowej w zakresie podatków i opłat.
  28. Prowadzenie innych spraw związanych z gospodarką finansowo - budżetową wynikających z obowiązujących przepisów prawa.