Urząd Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego

Wydział Ekologii i Infrastruktury

Kontakt:

Telefon: +48 41 26 72 179
E-mail:  mazik.piotr@um.ostrowiec.pl

Zadania Wydziału Ekologii i Infrastruktury

 

  1.  uzyskiwanie pozwoleń wodnoprawnych na odprowadzanie wód opadowych z urządzeń gminnych,
  2.  realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, dotyczących zmian stanu wody na gruncie,
  3.  realizacja i koordynacja prac związanych z aglomeracją Ostrowca Świętokrzyskiego zgodnie z ustawą Prawo wodne, w tym współpraca ze spółką - Miejskie Wodociągi i Kanalizacja oraz innymi gminami,
  4.  bieżąca kontrola stanu nawierzchni ulic, chodników, placów, ciągów komunikacyjnych trwale utwardzonych na terenie skwerów i parków oraz realizacja ich bieżącej konserwacji, napraw cząstkowych i remontów,
  5.  bieżąca kontrola stanu obiektów mostowych oraz realizacja ich bieżącej konserwacji, napraw cząstkowych i remontów,
  6.  utrzymanie oznakowania dróg gminnych i placów (pionowego, poziomego, nazw ulic i placów),
  7.  wykonywanie analiz ruchu drogowego i przeprowadzanie zmian organizacji ruchu na drogach gminnych w celu poprawy komunikacji i bezpieczeństwa ruchu, rozliczanie zadań, a także prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
  8.  koordynacja robót w pasie drogowym i korzystania z dróg, badania ruchu, wprowadzanie ograniczeń i objazdów,
  9.  współpraca z Komisją Bezpieczeństwa Ruchu i Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w zakresie organizacji i bezpieczeństwa ruchu w Gminie,
  10. współpraca z Wydziałem Mienia Komunalnego w przygotowaniu dokumentów do wniosku do Wojewody Świętokrzyskiego, dla uzyskania tytułu własności do nieruchomości zajętych pod gminne drogi publiczne,
  11. prowadzenie spraw dotyczących umów na korzystanie z gruntów pod drogi gminne oraz odszkodowań za bezumowne wykorzystywanie gruntów pod drogi gminne,
  12. przygotowywanie spraw związanych ze zmianami kategorii i przebiegów dróg gminnych i opiniowania zmian kategorii i przebiegów dróg innych zarządców na terenie miasta oraz zaliczanie nowych dróg do kategorii dróg gminnych i ustalania ich przebiegu,
  13. realizowanie spraw ubezpieczenia dróg gminnych i ewentualnych odszkodowań,
  14. współdziałanie w sprawach rozstrzygania sporów wynikłych ze wznowienia granic pasa drogowego,
  15. uzgadnianie dokumentacji technicznej dotyczącej infrastruktury drogowej,
  16. wydawanie zezwoleń na przejazdy z ładunkiem ponadnormatywnym oraz naliczanie i pobieranie opłat i kar z tytułu wydanych zezwoleń,
  17. wydawanie warunków technicznych na: wykonanie nawierzchni dróg gminnych oraz podłączenia do kanalizacji deszczowej,
  18. wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego drogi gminnej oraz uzgadnianie prawidłowego oznakowania drogi w związku z jej zajęciem,
  19. orzekanie o przywróceniu do właściwego stanu pasa drogowego drogi gminnej po jego zajęciu,
  20. naliczanie opłat za umieszczenie w pasie drogowym urządzeń, które nie są związane z drogą,
  21. opiniowanie decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego wydawanych przez Wydział Planowania i Rozwoju w zakresie działalności wydziału,
  22. letnie i zimowe utrzymanie dróg gminnych,
  23. bieżące utrzymanie kanalizacji deszczowej i rowów odwadniających oraz separatorów i urządzeń zabezpieczających przed powodzią, wykonywanie okresowych badań czystości wód opadowych i występowanie o przedłużenie pozwoleń wodno-prawnych, 
  24. współpraca z innymi zarządcami kanalizacji deszczowej na terenie Gminy oraz opiniowanie dokumentacji w tym zakresie, a także zgłaszanie przyłączeń do egzekwowania opłat eksploatacyjnych,
  25. ustalanie i wnoszenie do właściwego organu opłat z tytułu odprowadzania wód opadowych i roztopowych systemem kanalizacji deszczowej z powierzchni zlewni dróg i placów gminnych,
  26. prowadzenie ewidencji dróg gminnych,
  27. letnie i zimowe utrzymanie czystości w pasach drogowych dróg gminnych, na terenie zatok autobusowych i przystanków,
  28. nadzór nad utrzymaniem zdrojów ulicznych i rozliczanie dostaw wody w zdrojach ulicznych,
  29. nadzór nad utrzymaniem szaletów publicznych,
  30. nadzór nad utrzymaniem fontann miejskich, tablic ogłoszeniowych, ławek i innych konstrukcji w ciągach komunikacyjnych, 
  31. prowadzenie spraw z zakresu infrastruktury i organizacji lokalnego transportu zbiorowego osób, a w szczególności:
  • a) koordynacja rozkładów jazdy przewoźników na terenie Gminy,
  • b) opiniowanie wniosków na etapie postępowań o zezwolenie na przewozy regularne osób na terenie Gminy, prowadzonych przez Starostę Powiatu i Marszałka
  • Województwa,
  • c) analizowanie efektywności transportu zbiorowego osób na terenie Gminy oraz potrzeb społecznych na przewozy,
  • d) przygotowywanie porozumień międzygminnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego,
  • e) planowanie optymalnego zabezpieczenia potrzeb społecznych na przewozy osób na terenie Gminy,
  • f) nadzorowanie realizacji potrzeb społecznych w zakresie przewozów osób na terenie Gminy,
  • g) określanie zasad systemu taryfowego, opłat za przejazdy oraz cen za usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego w granicach miasta Ostrowca Świętokrzyskiego oraz gmin sąsiednich w przypadku zawarcia z Gminą Ostrowiec Świętokrzyski stosownego porozumienia,
  • h) kontrola usług przewozowych i przewoźników w zakresie zgodności wykonywanych usług z wydanym zezwoleniem na przewozy zbiorowe osób na terenie Gminy,
  • i) opiniowanie regulaminów przewozowych i systemu taryfowego,
  • j) opiniowanie potrzeb budowy przystanków autobusowych,
  • k) remonty i konserwacje przystanków autobusowych na terenie Gminy, zgłaszanie potrzeb budowy wiat przystankowych i zatok przystankowych dla potrzeb komunikacji zbiorowej,
  • l) udostępnianie przystanków autobusowych dla przewoźników realizujących regularne przewozy zbiorowe osób na terenie Gminy,
  • m) określanie przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządcą jest Gmina Ostrowiec Świętokrzyski, warunków, zasad korzystania z nich oraz opłat za ich korzystanie wraz ich rozliczaniem,
  • n) utrzymanie czystości przystanków autobusowych i zimowe utrzymanie terenów przystanków autobusowych,
  • o) opracowywanie okresowych sprawozdań i informacji dotyczących komunikacji zbiorowej,
  • p) współpraca z pozostałymi zarządcami dróg oraz jednostkami sprawującymi nadzór i kontrolę nad ruchem drogowym w zakresie transportu zbiorowego osób,
  1. wydawanie decyzji zezwalających na lokalizację lub przebudowę zjazdów z dróg gminnych,
  2. wydawanie decyzji na lokalizację urządzeń infrastruktury w pasie drogowym i ustalanie warunków lokalizacji inwestycji w pasie drogowym,
  3.  opiniowanie wstępnych projektów podziału nieruchomości w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  4. uczestnictwo w naradach koordynacyjnych dot. sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu – ZUD,
  5. rozliczanie bieżących opłat z tytułu wyłączeń gruntów leśnych pod potrzeby realizacji zadań Gminy,
  6. sprawy z zakresu rolnictwa, uczestnictwo w zwalczaniu klęsk żywiołowych w rolnictwie (likwidacja szkód), współdziałanie z organizacjami rolników w rozpowszechnianiu komunikatów dla potrzeb rolników,
  7. oflagowywanie miejsc uroczystości oraz tras przemarszów, związanych z obchodami świąt państwowych oraz rocznic wydarzeń historycznych na terenie miasta,
  8. realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt,
  9. nadzór nad bieżącym utrzymaniem i konserwacją zieleni miejskiej na terenach gminnych, w tym również w pasach drogowych dróg gminnych oraz parków, a także rekultywacja i realizacja spraw wycinki drzew i krzewów, będących w kompetencji Gminy,
  10. utrzymanie i konserwacja cmentarzy wojennych i miejsc pochówków żołnierzy oraz utrzymanie Miejsc Pamięci Narodowej, utrzymanie i konserwacja cmentarza żydowskiego – Kirkutu,
  11. prowadzenie rejestru Miejsc Pamięci Narodowej na terenie Gminy,
  12. realizacja zadań związanych z bieżącym utrzymaniem zasobów lasów komunalnych,
  13. utrzymanie i konserwacja urządzeń zabawowych, sportowo-rekreacyjnych i małej architektury usytuowanych na terenach gminnych,
  14. wieloletnie i roczne planowanie remontów w zakresie infrastruktury miejskiej będącej we władaniu Gminy,
  15. przygotowanie niezbędnej dokumentacji technicznej, projektów umów, wymogów technicznych stanowiących elementy specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz warunków wykonania i odbioru planowanych do realizacji zadań w zakresie bieżących remontów,
  16. sprawowanie nadzorów technicznych nad realizacją prac remontowych oraz potwierdzanie wykonania zakresu rzeczowego i finansowego umów i zadań realizowanych ze środków własnych Gminy,
  17. bieżące i końcowe rozliczanie zadań remontowych oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
  18. realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, a w szczególności:
  • a) kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska w ramach zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami,
  • b) prowadzenie monitoringu środowiska i edukacji ekologicznej,
  • c) współpraca z organizacjami, instytucjami, jednostkami samorządowymi i rządowymi w zakresie ochrony środowiska,
  • d) opracowanie i aktualizacja programu ochrony środowiska, programu ograniczenia niskiej emisji, monitoring i przygotowywanie raportów z realizacji programów,
  • e) prowadzenie spraw dotyczących instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia ekologicznego,
  • f) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem i korzystaniem ze środków budżetu gminy przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
  • g) przedkładanie marszałkowi województwa danych dotyczących wyrobów zawierających azbest,
  1. realizacja działań edukacyjnych wynikających z przepisów środowiskowych i programu ochrony środowiska,
  2. realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności:
  • a) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
  • b) prowadzenie publicznie dostępnych informacji o środowisku i jego ochronie oraz upowszechnianie tych informacji drogą elektroniczną,
  1. realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a w szczególności:
  • a) ustalanie wymiaru opłaty na podstawie składanych deklaracji gospodarowania odpadami komunalnymi na rzecz Gminy,
  • b) przygotowywanie aktów prawa miejscowego przewidzianych ustawą,
  • c) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych,
  • d) nadzór nad realizacją obowiązków przez właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi,
  • e) nadzór nad realizacją zadań powierzonych w drodze przetargu podmiotom odbierającym odpady komunalne,
  • f) prowadzenie sprawozdawczości, ewidencji przewidzianej ustawą,
  • g) prowadzenie edukacji ekologicznej w zakresie gospodarki odpadami,
  • h) sprawdzanie w imieniu Gminy i kontrola podłączeń do kanalizacji sanitarnej przez właścicieli nieruchomości na terenie miasta Ostrowca Świętokrzyskiego, zgodnie z art. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i nadzór nad ich realizacją,
  • i) prowadzenie spraw z zakresu zastępczego wywozu nieczystości ciekłych z posesji na terenie Gminy, prowadzenie spraw związanych z rejestrem podmiotów prowadzących działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
  • j) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych na nieczystości płynne oraz przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy i realizacja zadań wynikających z obowiązków, spoczywających na właścicielach tych instalacji i urządzeń,
  • k) likwidacja dzikich wysypisk z terenów gminnych,
  • l) utrzymanie czystości dróg i terenów gminnych oraz urządzeń na terenach gminnych,
  • m) wyposażanie ciągów pieszych gminnych w kosze i pojemniki na odpady oraz nadzorowanie ich konserwacji i opróżniania,
  • n) utrzymanie szaletów publicznych,
  • o) określanie wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych,
  • p) zapobieganie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt,
  • q) zapewnienie zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt,
  1. realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, a w szczególności zlecanie opracowywania uproszczonych planów urządzenia lasów, stanowiących własność gminy,
  2. realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze, a w szczególności:
  • a) uzgadnianie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie lub wydobywanie kopalin ze złóż oraz zakresu i sposobu wykonywania obowiązków związanych z cofnięciem albo wygaśnięciem koncesji,
  • b) opiniowanie planu ruchu zakładu górniczego oraz uzgadnianie planu ruchu likwidowanego zakładu górniczego,
  • c) opiniowanie projektów robót geologicznych,
  1. realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach i ustawy  z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, a w tym prowadzenie postępowań  w sprawach składowania lub magazynowania odpadów w miejscu na ten cel nie przeznaczonym i przygotowywanie decyzji nakazujących usunięcie odpadów,  a w szczególności:
  • a) opiniowanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
  • b) opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów,
  • c) prowadzenie postępowań w sprawach składowania lub magazynowania odpadów w miejscu na ten cel nie przeznaczonym i przygotowywanie decyzji nakazujących usunięcie odpadów,
  • d) zbieranie informacji o przedsiębiorcach wytwarzających odpady,

56) realizacja i aktualizowanie Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla miasta Ostrowca Świętokrzyskiego na lata 2008-2032,
57) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a w szczególności:

  • a) kontrola przestrzegania w zakresie zgodności wykonywanej działalności z udzielonym przez Prezydenta Miasta zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzenia ścieków,
  • b) informowanie mieszkańców o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
  1. realizacja zadań gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, w zakresie przyjmowania deklaracji dotyczących źródeł ciepła i źródeł spalania paliw, wraz z wprowadzeniem informacji w nich zawartych do elektronicznej centralnej ewidencji emisyjności budynków,
  2. realizacja innych zadań wynikających z zawartych porozumień, umów i zarządzeń (np. realizacja porozumienia z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach w zakresie „Czystego powietrza”, porozumienia z Wojewodą Świętokrzyskim w sprawie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Ostrowiec Świętokrzyski, porozumienia ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Kielcach w sprawie ograniczonego zarządzania drogą krajową nr 9 w zakresie zadania zagospodarowania i utrzymania zieleni w obrębie Ronda Republiki Ostrowieckiej, Ronda Powstania Styczniowego, realizacja umów w sprawie udzielania pomocy rzeczowej dla Województwa Świętokrzyskiego w zakresie pielęgnacji zieleni i utrzymaniu czystości w pasach drogowych dróg wojewódzkich, porozumienia pomiędzy Powiatem Ostrowieckim w sprawie zarządzania drogami powiatowymi w granicach administracyjnych Gminy Ostrowiec Świętokrzyski oraz innych zawieranych przez Gminę).